Acculader permanent aan accu laten

SwissNomad

Nieuwe Gebruiker
Vraagje (zoals altijd)...

Kan ik mijn druppellader permanent aan mijn accu verbinden? Of moet ik hem loskoppelen op het moment dat de caravan van 220V afgehaald word?

Persoonlijk zie ik niet echt een probleem hem te laten zitten, maar beter even navragen dan er op de harde manier achter komen dat het niet werkt :D

Danny en Ines

Nieuwe Gebruiker
Hoi daar,

De laadklemmen van de accu en acculader op een definitieve manier met elkaar verbinden kan volgens mij alleen maar een veiligere manier zijn dan iedere keer klemmen op de accu polen aan te sluiten.

Het gevaarlijkste moment bij een accu is volgens mij het moment is het volgende:

De accu is opgeladen en je wilt de accuklemmen verwijderen.
-tijdens het opladen van de accu( zeker een al wat ouder exemplaar) kan er gemakkelijk gas ontstaan.
-tijdens het verwijderen van de klemmen zie je wel eens een vonkje.
-vonkje+gas is nergens een goede combinatie, heb een keer bij een ontploffende accu in de werkplaats gestaan en geloof mij, dat wil je niet meemaken.

De 220 Stekker continu in het stopcontact laten kan denk ik geen kwaad, maar moet er wel bij zeggen dat ik deze er wel altijd uithaal als de accu geladen is.

Ps de caravan accu wordt TIJDENS het rijden hoogstwaarschijnlijk door de diode NIET opgeladen.

Mvg

Danny en Ines

SwissNomad

Nieuwe Gebruiker
Dank je wel voor het snelle antwoord Danny en Ines (weet niet of het Danny was, dus ga ik er gemakshalve maar vanuit dat het Ines was ;) )

Een waterstof explosie van een accu heb ik één keer meegemaakt met een accu van een VW Transporter3; heftige knal toen ik de lader van de accu weg wilde halen en scherven plastic en accuzuur vlogen me om de oren - gelukkig geen blijvend letsel aan overgehouden, al zullen er best bronnen zijn die anders beweren :D

Waterstof had ik nog niet aan gedacht...
Dat kan altijd vrijkomen als je een accu laadt, dus ook op de camping. Kan nog best eens spannend worden als je gaat koken, hoewel het mengsel dan wel heel erg optimaal zou moeten zijn voor een explosie.

Goed, laten we de druppellader definitief aan de accu. Thx!